[STR 020] Félix Blume – A los cuatro vientos

“Nature is an aeolian harp, a musical instrument whose tones are the re-echo of higher strings within us.” – Novalis

In ancient civilizations, the god of wind (Eole, Aiolos, Aeolus) has an important place. He manifests himself through aeolian harps built for him. In this piece I’m presenting wind sounds being played in four different places, recorded between 2011 and 2014 in various places of America. In one case only it is an aeolian harp (Chile), built with the purpose of interacting with the wind. In other cases, there are power posts of low and high voltage (California, Chile, Mexico) or posts of an old ski lift (Bolivia). The electrical wires are the ropes; posts and steel structures are the resonant body; tubes are the organ… Are these modern buildings the aeolian harps of our times?

As R. Murray Schafer comments in “The Soundscape”, the installation of electricity in the houses at the beginning of the nineteenth century changed the rural soundscape with the high voltage power lines. Dr Philip Dickinson from the “Research Institute of Sound and Vibrations” mentions the case of a woman who attempted suicide because she continually heard a sound inaudible to others. After several tests, they discovered that some power lines resonated and produced sound between 30 and 40 Hertz. This same sound has been recorded in other places, depending on temperature, humidity and wind.

By Félix Blume.

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Español:

“La Naturaleza es un arpa eólica cuyos sonidos sólo son perceptibles al alma poética : ésta no hace más que reflejarnos la armonía de aquella” – Novalis

En las civilizaciones antiguas, el dios del viento (Eole, Aiolos, Aeolus) tiene un lugar importante. Se manifiesta a través de las harpas eólicas construidas para el. En esta pieza estoy presentando sonidos del viento sonando en 4 lugares diferentes, grabados entre 2011 y 2014 en varios lugares de America. En un solo de los casos se trata de una arpa eólica (Chile), construida con el propósito de interactuar con el viento. En los otros casos, son postes eléctricos de baja y alta tensión (California, Chile, México) o postes de un antiguo telesquí (Bolivia). Los hilos eléctricos son las cuerdas, los postes y las estructuras metálicas son el cuerpo de resonancia, los tubos el órgano… ¿Estas construcciones modernas serán las harpas eólicas de nuestros tiempos?

Como comenta R. Murray Schafer en “The Soundscape”, la instalación de la electricidad en las casas al principio del siglo XIX cambio el paisaje sonoro del campo con las líneas de alta tensión. El Doctor Philip Dickinson del “Institute of Sound Research and Vibrations”, menciona el caso de una señora que intento suicidarse porque escuchaba continuamente un sonido inaudible para los demás. Después de varios análisis, descubrieron que algunas líneas eléctricas resonaban y producían sonido entre 30 y 40 Hertz. Este mismo sonido ha sido grabado en otros lugares, dependiendo de la temperatura, de la humedad y del viento.

Por Félix Blume.